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Collection « Les sciences sociales contemporaines »

Frank JAMET, Denis LEGROS
et Claire SALVAN et Sabine Guéraud *




“Collaborative learning, mental deficiency
and causal reasoning.” (2008)

Une édition électronique réalisée à partir de l'article de Frank JAMET, Denis LEGROS et Claire SALVAN et Sabine GUÉRAUD, “Collaborative learning, mental deficiency and causal reasoning.” Interactions, International Multidisciplinary Journal of Research into Dysfunctions and Handicaps, vol. 1, no 1, 2008, 11 pp. [Autorisation accordée le 12 avril 2010 par Marc Maudinet, directeur du CTNERHI, de diffuser tous les textes de la revue dans Les Classiques des sciences sociales]

Courriel: m.maudinet@ctnerhi.com.fr.
Directeur du CTNERHI, Centre Technique National d'Études et de Recherches sur les Handicaps et Inadaptations, Paris.


* Frank Jamet, IUFM de Haute Normandie, Université de Rouen & EA 349, Laboratoire Paragraphe, Université Paris-8. Courriel: jamet.frank@rouen.iufm.fr.

Denis Legros, IUFM de Créteil, Équipe NTIC, Contextes, Langage & Cognition & Laboratoire Cognitions Humaine et artificielle, EA 4004 EPHE et Université Paris 8. Courriel: legros.denis@chello.fr.

Claire Salvan, IUFM de Haute Normandie, Université de Rouen & EA 349, Laboratoire Paragraphe, Université Paris-8. Courriel: jamet.frank@rouen.iufm.fr.

Sabine Guéraud, EA 349, Laboratoire Paragraphe, Université Paris-8. Courriel: sabine.gueraud@univ-paris8.fr.


Collaborative learning, mental deficiency and causal reasoning

The aim of our research is to assess in what a collaborative learning can modify the quality of the causal reasoning. In the sphere of causal reasoning, we focus on the functioning of a bicycle. The subjects concerned are twenty-two mentally retarded children (IQ < 75), aged between 8 to 11 years. Three measures allow to estimate the performances of the subjects (a pre-test, a test (collaborative learning) a post-test). The results show that: (i) the collaborative learning allows to increase the performances of the subjects (ii) This improvement is stable in the time.



TOUS LES TEXTES DE LA REVUE
interactions.
Revue internationale et pluridisciplinaire de recherche sur les dysfonctions et les handicaps

Revenir à l'auteur: Jacques Brazeau, sociologue, Univeristé de Montréal Dernière mise à jour de cette page le vendredi 16 avril 2010 11:37
Par Jean-Marie Tremblay, sociologue
professeur de sociologie au Cégep de Chicoutimi.
 



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